Σύμφωνα με ανεπίσημη στατιστική τα σχολικά τμήματα διδασκαλίας της Εσπεράντο, σε όλο τον κόσμο, υπολογίζονται σε 5.000 περίπου το χρόνο.

Πέρα από αυτά, η πρόοδος της Εσπεράντο, στον τομέα της διδασκαλίας της στα σχολεία, φαίνεται και από τα παρακάτω επίσημα στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία διδάχθηκε:

  •   το 1955, σε 143 σχολεία σε 22 χώρες
  •   το 1960, σε 456 σχολεία σε 27 χώρες
  •   το 1963, σε 563 σχολεία σε 32 χώρες
  •   το 1973, σε 894 σχολεία σε 42 χώρες


ΠΑΡΑΓΟΥΑΗ, Μαθητικό τμήμα (2003)

 

  

 

ΑΦΡΙΚΗ "Ινστιτούτο Ζάμενχοφ"
        (Λόμε, Τόνγκο, 2010)

 

                
              ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ,θερινό τμήμα (20050             ΓΑΛΛΙΑ,
 «Εσπεραντικό Πολιτιστικό Κέντρο, 
                                                                                                "Πύργος Gresillon" (2006) 
        
              ΙΝΔΟΝΗΣΙΑ(2009)                                                       ΒΡΑΖΙΛΙΑ (2011)

Αξιοσημείωτη είναι επίσης η πρόοδος που σημειώνεται στη διδασκαλία της Εσπεράντο στην ανώτατη εκπαίδευση, όπου διδάχθηκε:

  •  το 1970, σε  30 πανεπιστήμια σε 15 χώρες
  •  το 1981, σε  56 πανεπιστήμια σε 15 χώρες
  •  το 1983, σε  79 πανεπιστήμια σε 17 χώρες
  •  το 1984, σε 109 πανεπιστήμια σε 22 χώρες
  •   το 1986, σε 123 πανεπιστήμια σε 28 χώρες

Αναλυτικότερα, για τα στοιχεία του 1986, η γεωγραφική κατανομή των 123 τμημά-των στα οποία διδάχθηκε η Εσπεράντο είναι:

  • στην Ευρώπη, σε 16 χώρες και σε 56 πανεπιστήμια
  • στην Ασία, σε 4 χώρες και σε 40 πανεπιστήμια
  • στην Αμερική, σε 6 χώρες και σε 25 πανεπιστήμια
  • στην Αφρική, σε 1 χώρα και σε 1 πανεπιστήμιο
  • στην Ωκεανία, σε 1 χώρα και σε 1 πανεπιστήμιο
 
   

       

                                    ΚΙΝΑ, πόλη Foshan, Ανωτέρα Σχολή Εκπαιδευτικών (2009)

Σύμφωνα με νεότερα στοιχεία, του 2003, καταγράφηκαν 64 τμήματα διδασκαλίας σε πανεπιστήμια σε 22 χώρες.   34 στην Ευρώπη, 26 στην Ασία (τα 18 στην Κίνα)  και 4 στις ΗΠΑ.

Πέρα από την καταγραφή και παρουσίαση των σχετικών στοιχείων, καθηγητές της Εσπεράντο είναι επίσημα διορισμένοι σε περισσότερα από 50 πανεπιστήμια της Αυστρίας, Βελγίου Τσεχίας, Ισπανίας, Ουγγαρίας, Ιταλίας, Λιθουανίας, Ολλανδίας, Ρωσίας, Σλοβενίας, Σουηδίας, ΗΠΑ, Ουκρανίας, Κίνας, Κόστα Ρίκας και αλλού.

                                 
     ΗΠΑ, Πανεπιστήμιο Σαν Φρατζίσκο  (2006).   ΙΣΠΑΝΙΑ,  Πανεπιστήμιο Μπιλμπάο (2006). 
             (2006, θερινό τμήμα επιμόρφωσης)

Το συνεχώς αυξανόμενο ενδιαφέρον για την Εσπεράντο στην ανώτατη εκπαίδευση είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία «Εσπεραντικών Κολεγίων» (π.χ. Hefei Anhui, Κίνα), «Εσπεραντικών Ινστιτούτων» (π.χ. Πανεπιστήμιο Dan-kook, Ν. Κορέα), «Εσπεραντικών Τμημάτων» (π.χ. Πανεπιστήμιο Eötvös Loránd, Ουγγαρία) «Εσπεραντικών Κέντρων» (π.χ. Πανεπιστήμιο Τιμισοάρας,Ρουμανία) και «Εσπεραντικών Λεσχών»  (π.χ. Τεχνικό  Πανεπιστήμιο, Ταλίν, Εσθονία)


ΚΟΣΤΑ ΡΙΚΑ, Πανεπιστήμιο (2009)   

Τις τελευταίες δεκαετίες σε αρκετά πανεπιστήμια (Άμστερνταμ, Τορίνου, Πόζναν κ.ά) η γλώσσα Εσπεράντο παρελαμβάνεται στις γλώσσες επιλογής στα μήματα της "Συγκριτικής Γλωσσολογίας".

 

Έτος 2004.

Φωτ. 1,5:    Σεμινάριο (Sarajevo, Βοσνία-Ερζεγοβίνη)
Φωτ. 2,4:    Δάσκαλοι και μαθητές (Kaunas, Λιθουανία)
Φωτ. 3:       Διεθνές Τμήμα για τον τουρισμό και τον πολιτισμό,
                   με γλώσσα την
 Εσπεράντο (Βydgoszcz, Πολωνία). Φωτ. 6:       Θερινό Τμήμα (Brattleboro, Η.Π.Α.)

 

 

                  

ΠΟΛΩΝΙΑ, Πανεμιστήμιο Poznań (2004)

 

 

 

 

 

 

ΑΡΜΕΝΙΑ, "Κολεγιο Κοινωνικών Επιστημών" (2004)


2003. Πανεπιστημιακά τμήματα (στην Εσπεράντο) της  «Διεθνούς Ακαδημίας των Επιστημών  του San  Marino»  στη Nitra Σλοβακία), Karlovo  (Βουλγαρία)  και Poznan (Πολωνία).    

     

 

Σε άλλα πανεπιστήμια, η Εσπεράντο είναι μάθημα επιλογής, που δίνει στους φοιτητές   τη δυνατότητα να αυξήσουν τη γενική βαθμολογία τους για την απόκτηση του διπλώματός τους. Για παράδειγμα, στην Κίνα η δυνατότητα αυτή παρέχεται σε 11 πανεπιστήμα της χώρας. Το 2002 στο «Εθνικό Πανεπιστήμιο του Πεκίνου» περίπου 3.000 φοιτητές έκαναν χρήση αυτής της δυνατότητας. Στην Ισπανία, στο Πανεπιστήμιο του  Μπιλμπάο, τα τελευταία έξι χρόνια λειτουργεί τέτοιο τμήμα, όπως και σε άλλα πανεπιστήμια.
 

   ΚΙΝΑ, Καντόν, Πανεπιστήμιο Baiyun (2010).                        

Στην Αρμενία, στο «Κολέγιο Κοινωνικών Επιστημών», η Εσπεράντο είναι επίσημα αναγνωρισμένη ως δεύτερη, ισότιμη με τις εθνικές, ξένη γλώσσα.

Τέλος, πρέπει να αναφερθεί, ότι μέχρι σήμερα (2010) έχουν καταγραφεί 132 διπλωματικές εργασίες στην Εσπεράντο, ή σε εθνικές γλώσσες για την Εσπεράντο.

Άξια αναφοράς είναι και τα δύο ιδρύματα,  της Διεθνούς Ακαδημίας των Επιστημών του Σαν Μαρίνο
(http://www.ais-sanmarino.org/)  και της Διεθνούς Ακαδημίας των Επιστημών Comenius (Ουψάλα), καθώς και του εσπεραντικού Ακαδημαϊκού   Γλωσσολογικού  Κέντρου (Βαρσοβία), στα οποία η Εσπεράντο είναι μία από τις επίσημες γλώσσες (Βλ. Παγκόσμιος Εσπεραντικός Σύνδεσμος).

Τον εκπαιδευτικό τομέα μέσα στην εσπεραντική κίνηση έχει αναλάβει η «Internacia Ligo de Esperantistaj Intruistoj, ILEI» (“Διεθνής Ένωσης των Εσπεραντιστών Δασκάλων”) (www.ilei. info). Η Ένωση αυτή είναι μέλος του «Παγκόσμιου Εσπεραντικού Συνδέσμου» και διαθέτει τμήματα σε 30 χώρες και μέλη σε περισσότερες  από 45 χώρες. Μέλη της  είναι εσπεραντιστές, κυρίως εκπαιδευτικοί στο επάγγελμα, οι οποίοι σήμερα (2010) ανέρχονται σε πάνω από 700.

 

Το Δ.Σ. της “Διεθνούς Ένωσης των  Εσπεραντιστών  Δασκάλων”
στο Δημαρχιακό μέγαρο της γερμανική
 πόλης “Herzberg, η πόλη-Εσπεράντο” (2006).      

Επίσης,  η Διεθνής Ένωση των Εσπεραντιστών Δασκάλων είναι μόνιμο μέλος της Διεθνούς Ένωσης  των  Καθηγητών των  Ζωντανών Γλωσσών, ενώ συμμετέχει, με εκπρόσωπο της, στις συνεδριάσεις της UNESCO.               

Σκοποί της είναι: η επιτάχυνση της διδασκαλίας της Εσπεράντο, η εκπαίδευση και καθοδήγηση δασκάλων, η διοργάνωση εξετάσεων, η έκδοση σύγχρονων εγχειριδίων, όπως το «Juna Amiko» (Νεαρός Φίλος), που απευθύνεται σε νεαρούς και αρχάριους της Εσπεράντο, κ.ά. 

                          

                                           

 

 

 

 

 

         Το Δ.Σ. της  «Διεθνούς Ένωσης        των Εσπεραντιστών Δασκάλων» (2010)